Η τελευταία φορά που έβαλα ρόδα στο Nordkapp της Νορβηγίας ήταν το 2019, όταν έφτασα εκεί με τον γιο μου Γιώργο, ταξιδεύοντας μαζί στη σέλα μιας HONDA CRF 1000 ADV. Δυο χρόνια αργότερα, στο τιμόνι ενός σκούτερ SYM HD 300 και με συνεπιβάτη την μοναξιά, ξεκινούσα το ανατρεπτικό road trip “SYM NORDKAPP” με τελικό προορισμό –και πάλι– το βορειότερο ακρωτήριο της Ευρώπης. Την τροχιά των 11.500 χλμ. του δίτροχου οδοιπορικού μου θα φιλοξενούσαν 14 κράτη (Βόρεια Μακεδονία, Σερβία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Πολωνία, Λιθουανία, Λετονία, Εσθονία, Φιλανδία, Νορβηγία, Σουηδία, Γερμανία, Αυστρία, Ιταλία).
Μια βδομάδα πριν την προγραμματισμένη εκκίνηση του ταξιδιού, βρέθηκα στα κεντρικά γραφεία της SYM – ΓΚΟΡΓΚΟΛΗΣ Α.Ε. (Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου 309, Καλλιθέα, ΑΘΗΝΑ), όπου παρέλαβα ένα ολοκαίνουργιο scooter SYM HD 300 (ευγενική χορηγία της SYM – ΓΚΟΡΓΚΟΛΗΣ Α.E.). Κι αφού πραγματοποιήθηκε τάχιστα ένα ευλαβικό «στρώσιμο» και το απαραίτητο service των πρώτων 1000 χλμ., ήμουν πλέον έτοιμος για την μεγάλη απόδραση. Πάμε γερά, πάμε βορρά…
Στο πρώτο σκέλος του ταξιδιού διέσχισα 8 χώρες (Βόρεια Μακεδονία, Σερβία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Πολωνία, Λιθουανία, Λετονία, Εσθονία), καταγράφοντας περίπου 3.600 χλμ. τόσο σε αυτοκινητοδρόμους, όσο και σε επαρχιακούς οδικούς άξονες. Στα πρώτα αυτά χιλιόμετρα, η κάθε χώρα «σφράγισε» με τον δικό της ξεχωριστό αποτύπωμα το διαβατήριο των προσωπικών μου αναμνήσεων. Στην Βόρεια Μακεδονία την παράσταση έκλεψε η κεντρική πλατεία των Σκοπίων – εκεί αντίκρισα έναν αρχιτεκτονικό αχταρμά με πομπώδη αγάλματα, κτίρια «σοβιετικού σουρεαλισμού», μοντέρνες κατασκευές και αρχαιοελληνικές κολώνες.
ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΡΒΙΑ ΣΤΗΝ ΣΛΟΒΑΚΙΑ
Στο γειτονικό Βελιγράδι (ξανά) γνώρισα την ζεστή φιλοξενία του επιστήθιου φίλου Marko και της αξιολάτρευτης οικογένειάς του. Με τον Marko στην πίσω σέλα του SYM HD 300 κάναμε μια μεγάλη βόλτα στο κέντρο της σερβικής πρωτεύουσας, την οποία διαρρέει ο ασάλευτος Δούναβης. Καφέ και φαγητό στα ατμοσφαιρικά cafes του ιστορικού κέντρου Stari Grad, επίσκεψη στο καλοδιατηρημένο κάστρο Kalemegdan και στον πάλλευκο ναό του Αγίου Σάββα. Marko, σε ευχαριστώ και πάλι…
Με την βελόνα του κοντέρ καρφωμένη συνεχώς στα 100–110 χλμ., τις αναρτήσεις να δουλεύουν χαλαρά και τον εκθαμβωτικό καλοκαιρινό ήλιο να ζεσταίνει το κορμί και τις αναμνήσεις μου, ένας αψεγάδιαστος αυτοκινητόδρομος οδήγησε κατόπιν το SYM HD 300 και τον ενθουσιώδη οδηγό του στις γειτονιές της κοντινής ουγγρικής πρωτεύουσας – μόλις 380 χλμ. χωρίζουν τις δυο παραδουνάβιες πολιτείες.
Είχε περάσει μόνο ένας χρόνος από την τελευταία δίτροχη επίσκεψή μου στην Βουδαπέστη. Αυτό φυσικά δεν σήμαινε πως τώρα θα αρνιόμουν μια μονοήμερη –έστω– στάση στην μητρόπολη της Ουγγαρίας.
Φορτωμένο με τις αποσκευές και τις παραδουνάβιες εμπειρίες μου, το SYM HD 300 αποχαιρέτησε την «ντίβα του Δούναβη» και τις επίπεδες εκτάσεις της Ουγγαρίας και συνέχισε με προορισμό την Κρακοβία της Πολωνίας (390 χλμ. βορειοανατολικά). Καθοδόν θα μεσολαβούσε ένα σύντομο πέρασμα 210 χλμ. μέσα από την Σλοβακία.
Όλη η πορεία μου στην Σλοβακία (αλλά και στην νότια Πολωνία) ήταν μια εκπληκτική ορεινή διαδρομή μέσα στο βασίλειο των ορέων Τάτρα. Με το SYM HD 300 στο στοιχείο του, ο δαντελωτός επαρχιακός άξονας δεν με κούρασε διόλου, ενώ ο αμφιβληστροειδής μου δεν σταμάτησε στιγμή να «σκανάρει» το καταιγιστικό πράσινο της τοπικής φύσης.
ΠΕΡΑΣΜΑ ΑΠΟ ΠΟΛΩΝΙΑ
Συνοριακό καλωσόρισμα στη Πολωνία (αλλά και Σλοβακία) δεν μου έγινε, γιατί απλούστατα, συνοριακοί σταθμοί μεταξύ Ουγγαρίας – Σλοβακίας – Πολωνίας δεν υπάρχουν! Έτσι, αφού ευχήθηκα στον εαυτό μου “WELCOME TO POLAND”, πήρα τον δρόμο για Κρακοβία. Κτισμένη και στις δυο όχθες του ποταμού Βιστούλα, η Κρακοβία μού διηγήθηκε την χιλιόχρονη Ιστορία της μέσα από τα εξαίσια αρχιτεκτονήματά της.
Το επόμενο πολωνικό κεφάλαιο του “SYM NORDKAPP” γράφτηκε στους δρόμους της πρωτεύουσας Βαρσοβίας (300 χλμ. βόρεια της Κρακοβίας). Τραγική υπήρξε η νεότερη ιστορία της πόλης, αφού στην διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου ισοπεδώθηκε ολοκληρωτικά από τους Γερμανούς. Η ανοικοδόμηση της Βαρσοβίας (ειδικά το ιστορικό κέντρο της) ξεκίνησε αμέσως μετά το τέλος του πολέμου και το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό. Όλα τα μεσαιωνικά και αναγεννησιακά αρχιτεκτονήματα της Παλιάς Πόλης ξανακτίστηκαν σε πιστά αντίγραφα, αποτελώντας έτσι ένα ρεαλιστικό σκηνικό εποχής που ειλικρινά με κατέπληξε.
ΒΑΛΤΙΚΕΣ ΚΥΡΙΕΣ
Στο μακρύ δρόμο για το Nordkapp, οι χώρες της Βαλτικής (Λιθουανία, Λετονία, Εσθονία) φιλοξένησαν την κατοπινή πορεία του “SYM NORDKAPP”. Ήταν η πρώτη φορά που θα επισκεπτόμουν τις τρεις πρώην δημοκρατίες της ΕΣΣΔ και δικαίως με διακατείχε μεγάλη περιέργεια και ανυπομονησία για αυτά που θα κατέγραφαν οι τεταμένες αισθήσεις μου.
Αρκετά σύντομη (χιλιομετρικά) υπήρξε η οδική μου περιπλάνηση στις 3 βαλτικές χώρες. Αν και οδήγησα συνολικά 770 χλμ. (350 χλμ. στην Λιθουανία, 220 χλμ. στην Λετονία, 200 χλμ στην Εσθονία), αυτές αποδείχθηκαν τελικά η ευχάριστη έκπληξη του πρώτου σκέλους του “SYM NORDKAPP”.
Η Λιθουανία μού συστήθηκε με την πόλη Kaunas και τον φημισμένο λόφο Hill of Crosses. Η Λετονία με κοίμισε στην πρωτεύουσα Ρήγα και με κέρασε μια κρύα μπύρα Baltik στα υπαίθρια μπαρ του πανέμορφου ιστορικού της κέντρου. Η Εσθονία, τέλος, με ξενάγησε στα σοκάκια της μεσαιωνικής Ταλίν και μού πρόσφερε ένα αποκαλυπτικό πανόραμα της πόλης και της Βαλτικής Θάλασσας.
Κι αφού «υποκλίθηκα» με σεβασμό στις τρεις βαλτικές κυρίες, αποχαιρέτησα το Ταλίν και μετά από ένα 2ωρο ακτοπλοϊκό ταξίδι αποβιβάστηκα στο Ελσίνκι της Φιλανδίας, βάζοντας έτσι ρόδα στην Σκανδιναβία. Η οδική αποστολή του SYM HD 300 είχε μπει στην τελική του ευθεία – μόλις 1.500 χλμ. με χώριζαν πλέον από το Nordkapp.
ΡΟΔΑ ΣΤΟΝ ΑΡΚΤΙΚΟ ΚΥΚΛΟ
Ο υπέροχος καλοκαιρινός καιρός που με συνόδευε από την αρχή του ταξιδιού συνέχισε να ζεσταίνει τα δίτροχα βήματά μου και στην Σκανδιναβία. Με απρόσμενο λοιπόν σύμμαχο τις ζεστές ακτίνες ενός λαμπερού ήλιου, άρχισα να προωθούμαι τάχιστα προς τον φιλανδικό βορρά (Λαπωνία) οδηγώντας στην διαδρομή Helsinki – Jyvaskyla – Oulou – Rovaniemi – Inari. Καιρού επιτρέποντος, ήλπιζα να αντικρίσω την εμβληματική υδρόγειο σφαίρα του Βορείου Ακρωτηρίου σε 2 ή 3 μέρες.
Η διαδρομή Helsinki – Rovaniemi (811 χλμ.) έγινε αυθημερόν, με τον υδράργυρο να αγγίζει τους 29 βαθμούς Κελσίου – θερμοκρασίες παράλογες για την περιοχή. Πάμπολλες οι στάσεις που έκανε το SYM HD 300 καθοδόν για να απαθανατίσω τον εξαίσιο καμβά της φύσης, ενώ η ευλαβική τήρηση των ορίων ταχύτητας και η συνεχής αφύπνιση για άτακτους ταράνδους συνιστούσαν τις βασικές προτεραιότητές μου. Εκείνη την ημέρα παρέμεινα στην σέλα του σκούτερ ως τις 23:00 το βράδυ, αφού ο ήλιος αρνιόταν να κοιμηθεί και φώτιζε μέχρι αργά την ρότα μου –όσο πιο βόρεια, τόσο αργούσε να νυχτώσει! Ο Ήλιος του Μεσονυχτίου…
Ποιος ο λόγος να σταματήσει στην Rovaniemi ένας δίτροχος ταξιδιώτης; Για να επισκεφθεί φυσικά το διάσημο τουριστικό χωριό του Αι–Βασίλη, να φωτογραφηθεί μαζί του και να αγοράσει χριστουγεννιάτικα μπιχλιμπίδια μέσα στο κατακαλόκαιρο. Στην πρωτεύουσα της Λαπωνίας έχει επίσης την δυνατότητα να «πατήσει» πάνω στον Αρκτικό Κύκλο και να βγάλει τις σχετικές αναμνηστικές φωτογραφίες. Αυτά άλλωστε έκανα κι εγώ, συν το γεγονός πως στην Rovaniemi πραγματοποίησα την πρώτη αλλαγή λαδιών στο ακούραστο –και συνάμα απροβλημάτιστο– SYM HD 300, μιας και είχε ξεπεράσει κατά πολύ τα προβλεπόμενα 5.000 χιλιόμετρα.