Δεν είχε καλά–καλά κατακάτσει η σκόνη από το ταξίδι του Βόλγα (Volga Route) με την πράσινη BMW F 850 GS και αμέσως βρέθηκα στην αναπαυτική σέλα μιας εμβληματικής cruiser BMW R 18 CLASSIC FIRST EDITION, έτοιμος να γράψω νέες ταξιδιωτικές ιστορίες στους δρόμους της Κεντρικής & Δυτικής Ευρώπης (Ιταλία, Ελβετία, Λιχτενστάιν, Γερμανία, Γαλλία). Με νοσταλγική σχεδίαση περασμένων εποχών, αυστηρή τήρηση της παράδοσης BMW, μοντέρνα τεχνολογία, μεγάλη ζελατίνα, όπισθεν, μαλακές βαλίτσες, 16αρη μπροστινό τροχό και με τον μεγαλύτερο boxer κινητήρα στον κόσμο (1.802 cc), τον αποκαλούμενο «Big Boxer», η BMW R 18 CLASSIC μού έκλεισε πονηρά το μάτι και υποσχέθηκε να μου χαρίσει μια εντελώς διαφορετική ταξιδιωτική εμπειρία, γεμάτη πρωτόγνωρες συγκινήσεις και απολαύσεις.
Η BMW R 18 CLASSIC FIRST EDITION ήταν καινούργια –με μηδέν χιλιόμετρα στο κοντέρ– και μού παραχωρήθηκε από την BMW MOTORRAD HELLAS. Χρειάστηκε λοιπόν να την “στρώσω” –τα πρώτα 1.000 χλμ. έγιναν μέσα σε μόλις 2 μέρες– για να ακολουθήσει κατόπιν το απαραίτητο service των πρώτων 1.000 χλμ. Κι αφού γέμισα τις αποσκευές της BMW R 18 με τα εντελώς απαραίτητα και την ψυχή μου με πάμπολλες προσδοκίες και επιθυμίες, βρέθηκα στο λιμάνι της Πάτρας «κοιτώντας» κατευθείαν μέσα στη ρότα του ταξιδιού “RIDE THE CLASSIC WAY”. Αρχικός προορισμός η Ιταλία και οικοδέσποινα η ειδυλλιακή λίμνη Como.
ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΩΝ
Μετά από ένα ήρεμο ταξίδι στα νερά της Αδριατικής, η BMW R 18 Classic αποβιβάστηκε στην Ancona και χάραξε αμέσως πορεία για την λίμνη Como (490 χλμ. βόρεια), ρολάροντας με υποδειγματική σταθερότητα στην ιταλική autostrada. Στις όχθες της Como, τα ερωτευμένα ζευγάρια ανταλλάσουν όρκους αιώνιας αγάπης, οι επώνυμοι στεγάζουν τον έρωτά τους σε αριστοκρατικές βίλες κι εγώ –στην σέλα της BMW R 18 Classic– ξεκινούσα με ενθουσιασμό ένα διήμερο περιήγησης στον μαγευτικό κόσμο της διάσημης ιταλικής λίμνης.
Άτυπη πρωτεύουσα της λίμνης Como θεωρείται η ομώνυμη πόλη, που θεμελιώθηκε από τον Ιούλιο Καίσαρα (49 π.Χ.). Η πλατεία Piazza Cavour, ο καθεδρικός ναός Duomo, οι επαύλεις Villa Olmo και Villa d’ Este και ο λόφος Brunate με το εκπληκτικό πανόραμα της πόλης, υπήρξαν οι κυριότερες στάσεις της BMW R 18 Classic στη γνωριμία μου με τον αστικό ιστό της Como.
Ξεκίνησα τον περίπλου της λίμνης από την δυτική πλευρά της, με τον στενό και στριφτερό παραλίμνιο δρόμο να με οδηγεί στις κοσμοπολίτικες κωμοπόλεις Argegno, Tremezzo και Menaggio. Γραφικά λιμανάκια, πλακόστρωτα σοκάκια, ατμοσφαιρικά wine-bars και cafes, υπέροχα κτίσματα εποχής και η διάσημη βίλα Villa Carlotta «εξέπεμπαν» μια ακαταμάχητη γοητεία και μοιραία ξύπνησαν τη ρομαντική διάθεσή μου. Στο τέλος της ημέρας, δείπνο και διανυκτέρευση στη Menaggio.
Το οδοιπορικό στη λίμνη Como με την BMW R 18 CLASSIC συνεχίστηκε την επομένη στη ανατολική πλευρά της. Από την Menaggio κατευθύνθηκα (μέσω της πόλης Como) στη παραλίμνια κωμόπολη Βellagio, που για πολλούς θεωρείται η ομορφότερη ευρωπαική πόλη. Η διαδρομή Como–Bellagio (32 χλμ.) με άφησε άφωνο με τις μαγευτικές εικόνες της, καθώς πρόκειται για μια από τις ωραιότερες παραλίμνιες διαδρομές της Ευρώπης. Ο στριφογυριστός δρόμος πρόσφερε πανοραμικές παραστάσεις της λίμνης και των παρακείμενων αλπικών βουνοκορφών, ενώ μικρές κωμοπόλεις κρυμμένες μέσα στην πυκνή βλάστηση έδειχναν να «σέβονται» απόλυτα τη φύση που τις φιλοξενούσε.
Κτισμένη στο κεντρικότερο σημείο της λίμνης, η Bellagio χαρακτηριζόταν από αριστοκρατική φινέτσα περασμένων εποχών και δικαιολογούσε απόλυτα την φήμη της ως το «Μαργαριτάρι της Λίμνης». Η εκλεπτυσμένη ομορφιά της με ξάφνιασε ευχάριστα και ταυτόχρονα μ’ ενθουσίασε: πολύχρωμα αρχοντικά, εντυπωσιακές βίλες (Villa Melzi, Villa Serbelloni), στολισμένα μπαλκόνια, πλακόστρωτα καλντερίμια, ρομαντικά wine–bars, επώνυμα καταστήματα, αντικερί και μια ανθοστόλιστη προκυμαία. Λίγο πριν ο ήλιος κοιμηθεί, ένα μικρό πλοιάριο που εκτελούσε το δρομολόγιο Bellagio–Menaggio, με μετέφερε πίσω στο ορμητήριό μου. Την επομένη, οι Άλπεις θα σφραγίσουν το διαβατήριο για την είσοδό μου στην κοντινή Ελβετία, που με καρτερά μόλις 21 χλμ. μακριά από τις όχθες της λίμνης Como.
ΣΤΟ ΠΡΙΓΚΙΠΑΤΟ ΤΟΥ ΛΙΧΤΕΝΣΤΑΙΝ
Πρώτη μου ενέργεια στα ελβετικά σύνορα (απείχαν 21 χλμ. από τις όχθες της λίμνης Como) ήταν η αγορά βινιέτας για τους αυτοκινητοδρόμους της Ελβετίας (κόστος 43 Ευρώ). Ενώ σε δεύτερο χρόνο, έβαλα στο GPS την διαδρομή των 190 χλμ. που θα ακολουθούσα (Lugano, Bellinzona, San Bernardino, Splugen, Bad Ragaz), με προορισμό την πρωτεύουσα Vaduz του Λιχτενστάιν. Οι ανηφοριές των Άλπεων αποδείχθηκαν «παιχνιδάκι» για την BMW R 18 Classic, χάρη στα 1800 κυβικά και τη θηριώδη ροπή του «Big Boxer» κινητήρα της. Αρκετά ξεκούραστη και απολαυστική ήταν λοιπόν η οδήγηση της BMW Cruiser στη γεωγραφική καρδιά της Ευρώπης, εκεί όπου με υποδέχτηκε το μικροσκοπικό πριγκιπάτο του Λιχτενστάιν, το τέταρτο μικρότερο ευρωπαϊκό κράτος και το έκτο μικρότερο στον κόσμο.
Με συνολική έκταση 160 τετρ. χλμ., το Λιχτενστάιν βρίσκεται «στριμωγμένο» ανάμεσα στην Ελβετία και στην Αυστρία και τα 2/3 του καλύπτονται από τα πανύψηλα αλπικά βουνά. Η πρωτεύουσα Vaduz των 5.000 κατοίκων θύμιζε μικρή ελβετική κωμόπολη και σε καμία περίπτωση δεν με έπεισε πως επρόκειτο για πρωτεύουσα κράτους. Πώς να με πείσει άλλωστε, αφού η Vaduz δεν διαθέτει ούτε αεροδρόμιο, ούτε σιδηροδρομικό σταθμό! Η γνωριμία μου με την Vaduz, την οποία «στεφάνωνε» το μεσαιωνικό κάστρο της, επικεντρώθηκε στο κεντρικό πεζόδρομο Stadtle, στο Ταχυδρομικό Μουσείο Γραμματοσήμων, στους Αμπελώνες & Δοκιμαστήρια κρασιών «Hofkellerei des Fürsten von Liechtenstein», στο επιβλητικό Κυβερνητικό κτήριο (1905) και στο νέο–γοτθικού ρυθμού Καθεδρικό ναό (1873).
ΠΑΡΑΜΥΘΕΝΙΕΣ ΠΟΛΕΙΣ & ΚΑΣΤΡΑ
Αφού αποχαιρέτησα το μικροσκοπικό Λιχτενστάιν, η BMW R 18 Classic συνέχισε την πορεία του “RIDE THE CLASSIC WAY” μ’ επόμενο προορισμό την πόλη Fussen της Βαυαρίας. Επέλεξα πάντως να ταξιδέψω μέσω εθνικών οδών (και όχι στον αυτοκινητόδρομο), μιας και ήθελα να πάρω μια χορταστική γεύση από τον γαλήνιο κόσμο της γερμανικής επαρχίας. Και πράγματι, η διαδρομή ως την Fussen με «κέρασε» πλήθος αγχολυτικών παραστάσεων με νοικοκυρεμένους οικισμούς, καταπράσινους λόφους, κεραμόσκεπα αγροτόσπιτα, κατάφυτες πεδιάδες και απαθέστατες αγελάδες. Eυλαβική ήταν φυσικά η τήρηση των ορίων ταχύτητας (παντού υπήρχαν ραντάρ), ενώ η στριφτερή ασφάλτινη λωρίδα αποδείχτηκε ιδανικό πεδίο οδήγησης για την BMW R 18 Classic, που ρολάριζε με απολαυστικούς ρυθμούς και δεν με δυσκόλεψε διόλου με το βάρος και τις διαστάσεις της.
Με μεσαιωνική προσωπικότητα και αρχιτεκτονήματα εποχής, η ατμοσφαιρική Fussen αποτελεί μια καλή βάση για όσους θέλουν να επισκεφτούν τα βασιλικά κάστρα της Βαυαρίας Schloss Neuschwanstein και Schloss Hohenschwangau. Αυτός ήταν άλλωστε ο λόγος που στρατοπέδευσα στη Fussen.Διαβαίνοντας τις βαριές πόρτες των δυο μνημειακών αξιοθέατων της Βαυαρίας, η φρουριακή αρχιτεκτονική, η πολυτέλεια και η μεγαλοπρέπεια των εσωτερικών τους χώρων μού παρέδωσαν ένα ενδιαφέρον μάθημα Ιστορίας. Το κάστρο Hohenschwangau, κτισμένο από το βασιλιά Μαξιμιλιανό Β’ το 1832, ήταν κυκλωμένο από τις κωνικές κορυφές των γύρω βουνών και ορθωνόταν εντυπωσιακό στο ψηλότερο σημείο ενός δασωμένου βράχου, σε υψόμετρο 895 μ. Κτισμένο το 1886 από το βασιλιά Λουδοβίκο Β’, το αγέρωχο Neuschwanstein δέσποζε στο μέσο ενός υποβλητικού τοπίου σε υψόμετρο 965 μ. και με καθήλωσε με την αρχιτεκτονική επιβλητικότητά του.
Αποχαιρετώντας με βροχή την Fussen, η BMW R 18 CLASSIC με οδήγησε κατόπιν σε δυο παραδοσιακές κωμοπόλεις της νοτιοδυτικής Γερμανίας. Πρώτη στο κατάλογο ήταν η Rothenburg ob der Tauber (απείχε περίπου 250 χλμ. βόρεια της Fussen), που είναι διάσημη για την καλά διατηρημένη μεσαιωνική παλιά της πόλη και βρίσκεται πάνω στην διαδρομή του δημοφιλούς «Ρομαντικού Δρόμου». Κτισμένη στις όχθες του ποταμού Tauber από το 1275, η αξεπέραστη Rothenburg ob der Tauber αντιπροσώπευε ένα αυθεντικό σκηνικό εποχής. Περπατώντας στα πλακόστρωτα σοκάκια της, έκπληκτος διαπίστωσα πως ο ενεστώτας είχε πάψει να υφίσταται και τον λόγο είχαν μόνο οι εικόνες ενός μακρινού, παραμυθένιου παρελθόντος. Έκπληκτος βρέθηκα να περιπλανιέμαι ανάμεσα σε πέτρινους πύργους, αναγεννησιακές κατοικίες, στιβαρά τείχη, πύλες και επάλξεις, σιντριβάνια, αμυντικές εγκαταστάσεις και γοτθικές εκκλησίες.
Η ΠΟΛΗ – ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ
Η πυξίδα του “RIDE THE CLASSIC WAY” «σημάδεψε» κατόπιν την κωμόπολη Tubingen, που καθρεπτιζόταν στα ήρεμα νερά του ποταμού Neckar. Με μια ολιγόωρη στάση στο κέντρο της συννεφιασμένης Ulm (για καφέ και ξενάγηση στον Καθεδρικό ναό και στο Δημαρχείο της πόλης), η BMW R 18 CLASSIC ένωσε χιλιομετρικά την Rothenburg με την Tubingen (255 χλμ.). Αρκετά μικρότερο σε έκταση και με λιγότερα μνημειακά αξιοθέατα (σε σχέση με την Rothenburg), το ιστορικό κέντρο της παραποτάμιας Tubingen μού χάρισε άλλο ένα συναρπαστικό πισωγύρισμα, αφού κι εδώ οι δείκτες του χρόνου παρέμεναν στάσιμοι στον γερμανικό μεσαίωνα. Και μια «καλλιτεχνική» λεπτομέρεια: στην Tubingen γεννήθηκε η γνωστή τραγουδίστρια Δέσποινα Βανδή.
Αλλαγή χώρας για το “RIDE THE CLASSIC WAY”, με την BMW R 18 CLASSIC να αποχαιρετά προσωρινά την Γερμανία και να περνά στη γειτονική Γαλλία. Περνώντας τη συνοριακή γέφυρα του Ρήνου, η BMW R 18 Classic έβαλε ρόδα στην Γαλλία και κατευθύνθηκε στο κοντινό Στρασβούργο, που το διαρρέει ο ποταμός Ιλ (παραπόταμος του Ρήνου). Έδρα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ε.Ε., η πρωτεύουσα της Αλσατίας είναι μια πόλη–μωσαϊκό γαλλικών και γερμανικών στοιχείων Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που το Στρασβούργο ετυμολογικά σημαίνει «Πόλη – Σταυροδρόμι».
Η γνωριμία μου με το Στρασβούργο επικεντρώθηκε στο γιγάντιο Καθεδρικό ναό (μέχρι το 1867 ήταν το ψηλότερο κτίριο στον κόσμο), στην πλατεία Kleber, στις γέφυρες Ponts Couverts και φυσικά στην «Petite France», την πιο γραφική συνοικία της Παλιάς Πόλης. Οι εικόνες που μου χάρισε η «Μικρή Γαλλία» άνετα προσφέρονταν για καρτ-ποστάλ: μικρές παρόχθιες κατοικίες του 16ου και 17ου αιώνα, πολύχρωμα ανθισμένα μπαλκόνια, υδάτινα κανάλια, διατηρητέα οικήματα που λειτουργούν ως εστιατόρια και καφετέριες, μεσαιωνικές γέφυρες, καλντερίμια… Το Στρασβούργο ήταν η μοναδική στάση της BMW R 18 Classic στην Γαλλία. Επιστροφή ξανά στην Γερμανία και πορεία νότια με προορισμό την χώρα της σοκολάτας TOBLERONE!