KOVE SILK ROAD
ΣΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΜΑΡΚΟ ΠΟΛΟ MΕΡΟΣ 2
ΣΤΗ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΡΟΔΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΗΔΟΝΙΩΝ
Διατρέχοντας το άγονο και αφιλόξενο οικοσύστημα της ιρανικής ερήμου, η KOVE 800X PRO προσέγγισε κατόπιν τη ρομαντική πολιτεία Shiraz (440 χλμ. νότια). Παρεμπιπτόντως, η άφιξή μου στην Shiraz (η οποία απέχει μόλις 300 χλμ. από τις ακτές του Περσικού κόλπου) σηματοδότησε την ολοκλήρωση της δίτροχης περιπλάνησής μου πάνω στο ίχνος του ιρανικού μεταξένιου δρόμου. Μετά από 4.800 συναρπαστικά χιλιόμετρα ταξιδιού, η απροβλημάτιστη KOVE 800X PRO θα ξεκινούσε από την Shiraz την επιστροφή για Ελλάδα.
Γενέτειρα των φημισμένων Περσών ποιητών του μεσαίωνα Hafez και Saadi, η Shiraz χαρακτηριζόταν από μια ιδιαίτερα ποιητική και ανάλαφρη ατμόσφαιρα, συνιστώντας έναν ακόμα ξεχωριστό προορισμό του Ιράν. Γνωστή κι ως «Πόλη των Ρόδων και των Αηδονιών», ιδρύθηκε τον 7ο π. Χ. στην νοτιοδυτική γωνιά της χώρας και βρίσκεται κτισμένη σε υψόμετρο 1.800 μ. στα υψίπεδα της οροσειράς Zagros. Εντυπωσιακά πέτρινα κάστρα (Arg-e Karim Khani), περίτεχνα τζαμιά (Nasir-al-Mulk, Valik Mosque), γαλάζιοι μιναρέδες, λουλουδιασμένοι κήποι, μαυσωλεία (Shah-e-Cheragh) και σκεπαστά παζάρια (Valik Bazar) διηγούνταν την πορεία της Shiraz μέσα στο χρόνο και την Ιστορία.
Και φυσικά, ήταν αδιανόητο να μην «προσκυνήσω» σε τρεις κοντινούς αρχαιολογικούς χώρους, απόλυτα ταυτισμένους με την ιστορική διαδρομή της Περσικής Αυτοκρατορίας. Στην περιοχή Νακς-ε-Ροστάμ (42 χλμ. βόρεια της Shiraz) βρίσκονταν λαξευμένοι –σε μια κάθετη βραχώδη πλαγιά– οι τάφοι των Βασιλέων Δαρείου Α΄, Ξέρξη, Αρταξέρξη και Δαρείου Β΄.
Οι Πασαργάδες (137 χλμ. βόρεια της Shiraz) περιλαμβάνονται από το 2004 στην λίστα των Μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Ξεχωριστή θέση μεταξύ των μνημείων της αρχαίας πόλης των Πασαργάδων, που θεμελιώθηκε το 546 π. Χ. από τον βασιλιά Κύρο και υπήρξε η πρώτη πρωτεύουσα της περσικής αυτοκρατορίας, κατείχε ο υποβλητικός βαθμιδωτός τάφος του Μεγάλου Βασιλέα Κύρου.
Ολοκληρώνοντας το δίτροχο οδοιπορικό στα άδυτα της αρχαίας περσικής Ιστορίας, βρέθηκα στον αρχαιολογικό χώρο της Περσέπολης (36 χλμ. βόρεια της Shiraz), που περιλαμβάνεται από το 1979 στον κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Στην μυθική Περσέπολη, θωπεύοντας με τα μάτια της ψυχής μου τα εναπομείναντα μνημεία της εθιμοτυπικής πρωτεύουσα των Αχαιμενιδών, βρέθηκα να ταξιδεύω πίσω σε χαμένες αυτοκρατορίες και ένδοξες ελληνικές εκστρατείες. Ήταν πραγματικά συγκλονιστικό που περπάτησα στην Περσέπολη, εκεί που είχε βαδίσει πριν από 23 αιώνες ο Μέγας Αλέξανδρος!
ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ ΣΤΟ ΙΡΑΚΙΝΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΑΝ
Με αφετηρία την Shiraz του νοτιοδυτικού Ιράν, ξεκίνησε ο δρόμος της επιστροφής του KOVE SILK ROAD για Ελλάδα. Έτσι, με καταγεγραμμένα 4.800 χλμ. στο κοντέρ της ασυγκράτητης KOVE 800X PRO, έκανα μεταβολή και άρχισα την κατά δυσμάς πορεία μου. Τις δυο επόμενες μέρες, διατρέχοντας την διαδρομή Shiraz – Khorramabad – Kermanshah – Sanandaj, προσέγγισα τα σύνορα του Ιράκ. Αφού έριξα πίσω μου μια τελευταία ματιά ευγνωμοσύνης (για τις υπέροχες στιγμές και αναμνήσεις που μού πρόσφερε η Περσία του Δαρείου και του Ξέρξη), πάτησα κατόπιν μίζα και όρμησα ακάθεκτος στο Ιράκ της Μεσοποταμίας.
Η είσοδός μου στην ημιαυτόνομη περιοχή του Ιρακινού Κουρδιστάν ήταν πλέον γεγονός. Στα περίπου 400 ιρακινά χιλιόμετρα που διέσχιζαν εξ ’ολοκλήρου την ημιαυτόνομη περιοχή του Ιρακινού Κουρδιστάν, πραγματοποίησα μια μονοήμερη στάση στην πόλη Erbil (τα αρχαία Άρβηλα), που εκτελεί χρέη πρωτεύουσας του Ιρακινού Κουρδιστάν.
Με τα παλαιότερα ίχνη κατοίκησης να χρονολογούνται από το 6.000 π. Χ., η Erbil είναι μια από τις πόλεις με την πιο μακροχρόνια συνεχή διαμονή ανθρώπων στον κόσμο. Σήμα κατατεθέν της Erbil ήταν το κάστρο που δέσποζε στο κέντρο της πόλης, ενώ δεν παρέλειψα να περιπλανηθώ μέσα στον λαβύρινθο της σκεπαστής (αλλά και της υπαίθριας) αγοράς.
Μετά την Erbil, η κοντινή συνοριακή πύλη της Τουρκίας (Ιbrahim Khalil) ήταν ο επόμενος προορισμός του KOVE SILK ROAD. Πριν όμως πραγματοποιήσω την συνοριακή υπέρβαση, επέλεξα να οδοιπορήσω με την KOVE 800X PRO βορειοανατολικά της Erbil, εξερευνώντας κάτω από άστατες καιρικές συνθήκες την τραχιά ιρακινή γη μέσω ελικοειδών ορεινών διαδρομών. Καθοδόν, η άγρια ομορφιά του τοπίου, σε συνδυασμό με την στριφτερή γεωμετρία της ευέλικτης KOVE 800X PRO, ήταν τα δυο στοιχεία που με ενθουσίασαν απόλυτα.
Η συνοριακή έξοδός μου από το Ιράκ με προορισμό την Τουρκία έγινε μέσω της πολυσύχναστης συνοριακής πύλης Ιbrahim Khalil. Μετά από μια ώρα γραφειοκρατικών διαδικασιών, η μαύρη KOVE 800X PRO άρχισε να κυλά τις ρόδες της στην τουρκική επικράτεια, με τελικό προορισμό το αιγαιοπελαγίτικο λιμάνι Cesme.
ΑΠΟ ΤΟ DARK CANYON ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΔΙΑ
Η (δεύτερη) τουρκική διαδρομή του KOVE SILK ROAD θα ήταν τελείως διαφορετική από την πρώτη – το μόνο κοινό σημείο τους ήταν το λιμάνι Cesme. Με την επιστροφή μου στη Τουρκία, το KOVE SILK ROAD μπήκε ωστόσο στην τελική ευθεία. Λιγότερα από 1.700 χλμ. με χώριζαν από την «γραμμή τερματισμού» του μεταξένιου ταξιδιού, ενώ η άμμος στην κλεψύδρα του χρόνου είχε λιγοστέψει δραματικά. Παρόλο αυτά, καθοδόν για το αιγαιοπελαγίτικο λιμάνι Cesme, η ασυγκράτητη KOVE 800X PRO πραγματοποίησε τρεις ενδιαφέρουσες στάσεις σε αντίστοιχα αξιοθέατα της τουρκικής επικράτειας: στο θεαματικό φαράγγι Dark Canyon, στον αρχαιολογικό χώρο Aizanoi και στον πάλλευκο ασβεστολιθικό λόφο Pamoukkale. Πάμε λοιπόν…
Η αρχή έγινε με την διάσχιση του θεαματικού φαραγγιού Karanlık (Dark Canyon), που αποδείχθηκε μια από τις συναρπαστικότερες διαδρομές του ταξιδιού –μού θύμισε αντίστοιχες διαδρομές στα άγονα, πετρώδη βουνά του Αφγανιστάν και του Βόρειου Πακιστάν. Τα τελευταία χρόνια η διάσχιση του φαραγγιού Karanlık (Dark Canyon) περιλαμβάνεται στις λίστες των περισσοτέρων μοτο–ταξιδευτών της Τουρκίας.
Το φαράγγι Karanlık είναι ένα βαθύ απότομο φαράγγι που βρίσκεται μεταξύ των περιοχών İliç και Kemaliye της επαρχίας Erzincan (Κεντρική Τουρκία) και σχηματίζεται από τον ποταμό Karasu (Δυτικός Ευφράτης), που κυλά τα ήρεμα νερά του ανάμεσα στα βουνά Munzur. Ο χωματόδρομος που διέτρεχε το Dark Canyon είχε μήκος περίπου 22 χλμ. και χαρακτηριζόταν από την παρουσία πάμπολλων τούνελ, τ’ οποία είχαν λαξευτεί στις πετρώδεις πλαγιές των ορέων Munzur. Οδηγώντας την μαύρη KOVE 800X PRO κατά μήκος του χωμάτινου Dark Canyon, βίωσα ενθουσιασμένος την επιτομή της περιπέτειας στη καρδιά της Τουρκίας.
Η δεύτερη στάση γνωριμίας που πραγματοποίησε η KOVE 800X PRO έγινε στον αρχαιολογικό χώρο Aizanoi (Αιζανοί – Κιουτάχεια). Εδώ, το ενδιαφέρον μου μονοπώλησε ο –επιβλητικών διαστάσεων– ιωνικός ναός του Δία. Κτίσμα της ρωμαϊκής εποχής (117–138 μ. Χ), η ανέγερσή του “πιστώνεται” στο αυτοκράτορα Αδριανό και αποτελεί τον καλύτερα σωζόμενο αρχαίο ναό στη Μικρά Ασία.
ΦΡΟΥΡΙΟ ΑΠΟ ΒΑΜΒΑΚΙ
Μετά τον αρχαιολογικό χώρο Aizanoi, προσέγγισα κατόπιν το Pamoukkale (ετυμολογικά σημαίνει «Φρούριο από Βαμβάκι»), εκεί όπου μια ολόκληρη λοφοπλαγιά ήταν ντυμένη στα λευκά. Όχι με χιόνια, αλλά από την μακροχρόνια εναπόθεση των ασβεστούχων αλάτων που υπάρχουν στις θερμές ιαματικές πηγές της περιοχής. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να σχηματιστεί ένα –μοναδικό στον κόσμο– πάλλευκο σκηνικό με μικρούς καταρράχτες και αβαθείς φυσικές δεξαμενές.
Στο πάλλευκο Pamoukkale είχα βρεθεί πριν από 11 χρόνια. Η επιθυμία μου όμως να επισκεφθώ ξανά αυτό το μοναδικό πάλλευκο σκηνικό με τους μικρούς καταρράχτες και τις αβαθείς φυσικές δεξαμενές, ήταν τεράστια και έτσι έκανα μια μικρή στάση εδώ!
Ξυπόλυτος άρχισα να βαδίζω πάνω στο πάλλευκο χαλί της φύσης και να παρατηρώ το συναρπαστικό αυτό θέαμα με τα μάτια και την ψυχή μικρού παιδιού. Για αρκετή ώρα περπάτησα κατά μήκος της κάτασπρης πλαγιάς, ενώ στις πάμπολλες ρηχές λεκάνες αρκετοί ντόπιοι απολάμβαναν μια δόση δροσιάς στα ιαματικά νερά.
Δίπλα ακριβώς στις κάτασπρες αναβαθμίδες του Pamukkale βρισκόταν ο αρχαιολογικός χώρος της Ιεραπόλεως, την οποία ίδρυσε τον 2ο π. Χ. αιώνα ο βασιλιάς της Περγάμου Ευμένης Β΄. Το Νυμφαίο, το Θέατρο, η Αγορά, οι Θέρμες και ο χώρος του νεκροταφείου ήταν μερικά από τα μνημεία του αρχαιολογικού χώρου που δέχτηκαν την επίσκεψή μου. Το Pamoukkale εντάσσεται από το 1988 στη λίστα των Μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Επιστρέφοντας μετά από 18 ημέρες ταξιδιού στο λιμάνι Cesme, η απροβλημάτιστη KOVE 800X PRO είχε καταγράψει 9.139 απαιτητικά χιλιόμετρα – ήταν το πρώτο long term test παγκοσμίως. Περιμένοντας στο χώρο του τελωνείου να έρθει η ώρα της επιβίβασής μου στο μικρό πλοιάριο που θα με μετέφερε στη Χίο, στο μυαλό μου ξεκίνησε η λειτουργική αξιολόγηση της ελαφρότερης μοτοσυκλέτας στην κατηγορία της. Είχε έρθει πλέον η ώρα να καταγράψω εντυπώσεις και συμπεράσματα από την ταξιδιωτική συμβίωση μου με την πρωτοεμφανιζόμενη KOVE 800X PRO.
ΜΙΑ ΑΝΕΤΗ & ΑΞΙΟΠΙΣΤΗ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑ
Η ακτοπλοϊκή μετάβαση στη Χίο ουσιαστικά σηματοδότησε το μεταξένιο τέλος του KOVE SILK ROAD. Πίνοντας χαλαρά ένα φραπέ στο λιμάνι της Χίου, τα πλήκτρα του laptop πήραν “φωτιά”, καθώς έπρεπε να απαντήσω στις αμέτρητες απορίες και ερωτήσεις που λάμβανα όλες τις προηγούμενες μέρες: «Ταξιδεύοντας απροβλημάτιστα στη σέλα της KOVE 800X PRO για 9.139 χλμ. –και μάλιστα σε μόλις 18 ημέρες– διαπίστωσα πως η σωματική κόπωση στα πολύωρα ταξίδια πάνω σε απαιτητικές διαδρομές είναι μικρότερη αν έχεις μια μοτοσυκλέτα που είναι εύκολη και άνετη στην οδήγηση – άνετη μοτοσυκλέτα δεν είναι μόνο εκείνη που έχει μεγάλη, αφράτη σέλα και τεράστιο φαίρινγκ. Χάρη στο πολύ μικρότερο βάρος της (σε σχέση με κάθε άλλη μοτοσυκλέτα στην κατηγορία της), η μαύρη KOVE 800X PRO, αν και φορτωμένη με όλα όσα χρειάζονται για ένα τέτοιο ταξίδι, δεν ζύγιζε περισσότερο από μια On-Off αντίστοιχου κυβισμού που είναι εντελώς άδεια από καύσιμο και χωρίς μπαγκάζια! Μιλάμε για ένα μεγάλο πλεονέκτημα, που σε συνδυασμό με το λογικό ύψος της σέλας, με βοηθούσε να πατώ με ευκολία σιγουριά τα πόδια μου στο έδαφος, ειδικά στις χωμάτινες περιηγήσεις.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ο δικύλινδρος κινητήρας της μοτοσυκλέτας με βοήθησε πολύ με την άφθονη δύναμη και ροπή του, ενώ και μετά από 10-12 ώρες συνεχούς οδήγησης (800–850 χλμ. ημερησίως) έδειχνε πάντα ξεκούραστος και πρόθυμος να ανταποκριθεί στα όποια “βίτσια” μου.
Στα θετικά οι ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, τα δυνατά φρένα του και η λογική κατανάλωση (5,5lt–6,0lt /100 km, με ταχύτητες 110–130 km/h), ενώ η οθόνη TFT που δεν έχει αντανακλάσεις και διάβαζα τις ενδείξεις της σε όλες τις συνθήκες. Εν κατακλείδι, η KOVE 800X PRO ανταποκρίθηκε απόλυτα στις τρεις βασικές απαιτήσεις που έχω από μια μοτοσυκλέτα ταξιδιού: αξιοπιστία, άνεση, λειτουργικότητα»…