Ο ΓΥΡΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΕ BMW R 18 TRANSCONTINENTAL
Η Γαλλία μάς αποχαιρέτησε μετά από 260 χλμ., τ’ οποία διατρέξαμε αποκλειστικά σε επαρχιακούς δρόμους. Στα 170 βελγικά χιλιόμετρα που διέσχισε κατόπιν η BMWR 18 TRANSCONTINENTAL, η λοφώδης περιοχή των δασωμένων Αρδέννων ομόρφυνε με καταπράσινες παραστάσεις την διαδρομή μας, ενώ στα –μόλις– 60 ολλανδικά χιλιόμετρα, η ατμοσφαιρικήπόλη Maastricht επιλέχθηκε για να μάς προσφέρει λίγο «άρωμα» Ολλανδίας.
Και μετά Γερμανία! Οδήγηση κάτω από καταρρακτώδη βροχή, διανυκτέρευση σε μοτέλ της Autobahn (κοντά στο Hannover) και απογευματινή άφιξη στην πόλη–λιμάνι Rostock. Το νυκτερινό ακτοπλοϊκό δρομολόγιο Rostock–Trelleborg (7 ώρες) θα σηματοδοτούσε την απαρχή του σκανδιναβικού σκέλους του EUROPEAN HERITAGE TOUR, αφού με την αποβίβαση στη Σουηδία ξεκινούσε η πορεία μας για το τρίτο –και τελευταίο– γεωγραφικό άκρο της Ευρώπης. Nordkapp, σου ερχόμαστε!
Αφού αποβιβαστήκαμε αξημέρωτα στο Trelleborg (Σουηδία) ξεκινήσαμε αμέσως για Στοκχόλμη (680 χλμ. βόρεια), με το ξημέρωμα να μάς βρίσκει καθοδόν. Ήταν από τις πιο δυνατές στιγμές του ταξιδιού, καθώς πατέρας και γιος βιώναμε στην ίδια σέλα της ζωής την ανατολή του ήλιου ταξιδεύοντας στους δρόμους της Σουηδίας.
Κτισμένη σε 14 νησιά που συνδέονται με 57 γέφυρες, η Στοκχόλμη της Γκρέτα Γκάρμπο δεν δυσκολεύτηκε διόλου να κερδίσει δυο φανατικούς οπαδούς.
Με 750 χρόνια Ιστορίας και πολιτισμού, μάς αποκάλυψε τον ιδιαίτερα πολυπρόσωπο χαρακτήρα της και δικαίωσε απόλυτα τον τίτλο της όμορφης κοσμοπολίτισσας του ευρωπαϊκού βορρά.
Αποχαιρετώντας τη Στοκχόλμη, η BMW R18 TRANSCONTINENTAL“σημάδεψε” την εσχατιά του σκανδιναβικού βορρά–τερματισμόςστην υδρόγειο σφαίρα του NORDKAPP. Καθοδόν, πρωταρχικό μέλημα του οδηγού ήταν η ευλαβική τήρηση των ορίων ταχύτητας, ενώ το καταιγιστικό πράσινο των δασών και το γαλάζιοτων αμέτρητων λιμνών συνιστούσαν τα χρώματα που πρωταγωνιστούσαν στο οπτικό μας πεδίο.
Διανύοντας κάτω από ηλιόλουστες καιρικές συνθήκες μια απόσταση 1.180 χλμ., η BMW R18 TRANSCONTINENTALμάς ταξίδεψε στην Σουηδία και κατόπιν στη Φιλανδία (Stockholm–Sundsvall–Umea–Haparanda– Rovaniemi), για να φρενάρει πάνω στη νοητή γραμμή του Αρκτικού Κύκλου, στα βόρεια περίχωρα της πόλης Rovaniemi.
Κι αφού πανηγυρίσαμε τηνπαρουσία μας (για δεύτερη φορά μετά το 2019) στον Αρκτικό Κύκλο και στο παρακείμενο χωριό του Αι- Βασίλη, πατέρας και γιος σταθήκαμε στην αφετηρία του πιο συναρπαστικού σκέλους του EUROPEANHERITAGETOUR. Το βορειότερο –και τρίτο– γεωγραφικό σημείο της χερσαίας Ευρώπης, το ακρωτήριο NORDKAPP, μάς περίμενε μόλις 720 χλμ. βορειότερα!
ΠΑΤΕΡΑΣ & ΓΙΟΣ (ΞΑΝΑ) ΣΤΟ NORDKAPP
Το 2019, με συνεπιβάτη τον 12χρονο τότε Γιώργο, είχαμε φτάσει στο μακρινό Nordkapp ταξιδεύοντας στην σέλα μιας HONDA AFRICA TWIN CRF 1000. Τέσσερα χρόνια μετά, στα πλαίσια του EUROPEAN HERITAGE TOUR, ο χρόνος και ο δρόμος μάς “έσπρωχναν” να ξαναβάλουμε μαζί ρόδα στο βορειότερο ακρωτήριο της Ευρώπης. Μετά την προσέγγιση του νοτιότερου (Tarifa) και του δυτικότερου (CaboDaRoca) χερσαίου σημείου της Ευρώπης, είχε έρθει πλέον η ώρα της «άλωσης» και του βορειότερου (Nordkapp).
Ο ήλιος μόλις είχε ξυπνήσει όταν αφήναμε πίσω μας τον Αρκτικό κύκλο (Rovaniami) και αναχωρούσαμε για το Nordkapp.
Ακουγόταν σαν ανέκδοτο, αλλά μόλις 720 χλμ. μάς χωρίζουν από το βορειότερο χερσαίο ακρωτήριο της Ευρώπης! Οδηγώντας στον οδικό άξονα Rovaniami–Kaamanen–Karigasniemi–Olderfjord–Honningsvag–Nordkapp, καταπράσινες δασωμένες εκτάσεις, γραφικά ψαροχώρια, αμέριμνοι τάρανδοι και εξαίσιες θαλασσινές εικόνες πέρασαν μπροστά από τα μάτια μας εκείνη την ημέρα σαν κινηματογραφική ταινία.
Αργά το απόγευμα, κάτω από έναν χαμογελαστό ήλιο, η μοτοσυκλέτα φρενάρισε δυνατά στην βόρεια εσχατιά της Ευρώπης. Εδώ, στην άκρη του Βόρειου Παγωμένου Ωκεανού, εκστασιασμένοι αγγίζαμε το βορειότερο –και τρίτο κατά σειρά– χερσαίο άκρο της Ευρώπης. Τρία στα τρία λοιπόν, μετά από 10.120 χλμ. ταξιδιού …
Μπροστά στην αφαιρετική υδρόγειο σφαίρα του Βορείου Ακρωτηρίου, ήταν αναμενόμενο να στήσουμε μια μικρή, αυθόρμητη γιορτή. Ναι, τα είχαμε καταφέρει και πάλι! Πατέρας και γιός, για δεύτερη φορά στο Nordkapp. Τελικά, η ζωή είναι μια απρόβλεπτη τρέλα…
Κι αφού ο υπέρτατος προορισμός “ Nordkapp” μάς «κέρασε» ακριβοθώρητες παραστάσεις και συναισθήματα μοναδικά, φορτώσαμε νωρίς τα ξημερώματα τις αποσκευές και τα όνειρά μας στη μαύρη BMWR18 TRANSCONTINENTAL και αναχωρήσαμε. Με την ηλεκτρονική πυξίδα να δείχνει τον ευρωπαϊκό Νότο και τον υδράργυρο τους 5 C, ξεκινήσαμε το μεγάλο κατηφορικό ταξίδι της Φιλανδίας – τελικός σκανδιναβικός προορισμός η πρωτεύουσα Ελσίνκι.
Πράσινη μονοτονία και μεγάλη μοναξιά ήταν τα στοιχεία της διαδρομής Nordkapp–Oulu–Jyvaskyla–Helsinki (1520 χλμ.), η οποία αποδείχτηκε η πιο βαρετή του EUROPEANHERITAGETOUR. Μιλάμε για έναν άψογο επαρχιακό οδικό άξονα με χαμηλά όμως όρια ταχύτητας, γεγονός αρκετά εκνευριστικό και καταπιεστικό!
Κι επειδή τα πρόστιμα είναι αρκετά τσουχτερά στη Νορβηγία και στη Φιλανδία, τηρούσαμε ευλαβικά τα όρια ταχύτητας, αφού δεν θέλαμε σε καμία περίπτωση να ενισχύσουμε τα δημόσια κρατικά έσοδα.
Επίσης, σε πολλά σημεία της συγκεκριμένης διαδρομής, τα γρήγορα αντανακλαστικά του οδηγού και τα ισχυρά φρένα της μοτοσυκλέτας “δοκιμάστηκαν” επιτυχώς, εξαιτίας των συμπαθητικών ταράνδων που διέσχιζαν σε ανύποπτο χρόνο το οδόστρωμα.
Η άφιξή στο Ελσίνκι έγινε κάτω από καταρρακτώδη βροχή, ενώ την επόμενη μέραηηλιόλουστη φιλανδική πρωτεύουσα ανέλαβε να μάς ξενάγησε στα κυριότερα αξιοθέατά της. Όμως, αν κρίνω από την διάθεση του Γιώργου, το Ελσίνκι μάλλον του φάνηκε βαρετό – κι εγώ κάπου στο ίδιο συμπέρασμα κατέληξα.
ΒΑΛΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Με το υδάτινο δρομολόγιο Helsinki–Tallin (διάρκειας 2,5 ωρών) έπεσε οριστικά η σκανδιναβική αυλαία του EUROPEAN HERITAGE TOUR. Η απογευματινή αποβίβασή μας στην πρωτεύουσα Tallin της Εσθονίας σηματοδότησε την αρχή της περιήγησής μας στις Βαλτικές χώρες (Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία), πουθα επωμίζονταν την μετέπειτα πορεία του EUROPEAN HERITAGE TOUR.
Σύντομο (χιλιομετρικά) θα ήταν το πέρασμά μας από τις 3 βαλτικές χώρες: 195 χλμ στην Εσθονία, 190 χλμ. στην Λετονία και 320 χλμ. στην Λιθουανία. Για τον Γιώργο ήταν η πρώτη φορά που επισκεπτόταν τις τρεις πρώην δημοκρατίες της ΕΣΣΔ και δικαίως τον διακατείχε μεγάλη ανυπομονησία γι’ αυτά που θα κατέγραφαν οι τεταμένες αισθήσεις του.
Δυο μέρες ξοδέψαμε στην εσθονική πρωτεύουσα, που συνδύαζε την μεσαιωνική λάμψη μιας παλαιάς πόλης και την φινέτσα ενός κοσμοπολίτικου βόρειο–ευρωπαϊκού αστικού κέντρου. Μικρά πλακόστρωτα σοκάκια, πύργοι, κόκκινες κεραμιδένιες στέγες, μεσαιωνικές πύλες, παραδοσιακές κατοικίες, γραφικές αγορές και περίτεχνα κοσμημένες εκκλησίες αναδείκνυαν το παρελθόν του παραμυθένιου Tallin, που στα έκπληκτα μάτια μας δικαιολόγησε απόλυτα τον τίτλο «Μικρή Πράγα της Βαλτικής».
Από το Tallin μάς χώριζαν μόλις 3.200 χλμ. για την ολοκλήρωση του πανευρωπαϊκού οδοιπορικού μας.Οδηγώντας κάτω από έναν μολυβένιο ουρανό που έβρεχε ασταμάτητα, εγκαταλείψαμε το Tallin με προορισμό τη γειτονική Λετονία, η οποία μάς κοίμισε στην ελκυστική πρωτεύουσα Ρήγα και ξεναγηθήκαμε στα ατμοσφαιρικά σοκάκια του πανέμορφου ιστορικού κέντρου της.
Λίγο πιο δίπλα, η επίπεδη Λιθουανία. Επιτακτικός προορισμός ο ιερός «Λόφος των Σταυρών» (12 χλμ. βόρεια της πόλης Siauliai), που συνιστά ένα σημαντικό τόπο προσκυνήματος των Καθολικών στη Λιθουανία. Περίπου 100.000 σταυροί –όλων των μεγεθών– έχουν τοποθετηθούν εδώ από τους ντόπιους για την ειρήνη και για τους ανθρώπους τους που χάθηκαν στους πολέμους. Τον επίλογο των Βαλτικών χωρών έγραψε η λιθουανική πόλη Kaunas με το κοκκινωπό κάστρο της – μεσαιωνικές παραστάσεις και καταστάσεις!
ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΟΥΓΓΑΡΙΑ
Και μετά το πέρασμα των συνόρων, Πολωνία! Ήταν η 17η κατά σειρά χώρα του EUROPEAN HERITAGE TOUR που θα μας “δάνειζε” τους δρόμους της για να κυλήσει τους τροχούς της η ακούραστη BMWR 18 TRANSCONTINENTAL. Δύο ήταν οι προκαθορισμένες στάσεις μας στην επικράτεια της Πολωνίας: η πρωτεύουσα Βαρσοβία και η μνημειακή πόλη της Κρακοβίας.
Το ταξιδιωτικό κεφάλαιο “Πολωνία” άνοιξε με την Βαρσοβία (315 χλμ. νοτιοδυτικά των λιθουανικών συνόρων).
Η πολωνική πρωτεύουσα είχε ισοπεδωθεί ολοκληρωτικά από τους Γερμανούς στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου και η ανοικοδόμησή της (ειδικά το ιστορικό κέντρο της) ξεκίνησε αμέσως μετά το τέλος του πολέμου. Και εντέλει, το αποτέλεσμα που προέκυψε ήταν εκπληκτικό: όλα τα μεσαιωνικά και αναγεννησιακά αρχιτεκτονήματα της παλιάς πόλης ξανακτίστηκαν σε πιστά αντίγραφα, αποτελώντας ένα ρεαλιστικό σκηνικό εποχής που μας κατέπληξε…
Ένας υποδειγματικός αυτοκινητόδρομος ανέλαβε να μας οδηγήσει κατόπιν στις όχθες του ποταμού Βιστούλα, εκεί όπου μας καρτερούσε η πάλαι ποτέ βασιλική πρωτεύουσα της Πολωνίας. Η Κρακοβία μας ταξίδεψε πίσω στον χρόνο και άφησε την αύρα της ένδοξης τοπικής Ιστορίας να μας τυλίξει, χάρη στα αυθεντικά γοτθικά και αναγεννησιακά κτίσματά της που έχουν μείνει ανέγγιχτα από τον χρόνο.
Από την Κρακοβία μάς χώριζαν πλέον 1.900 χλμ. για την ολοκλήρωση του πανευρωπαϊκού οδοιπορικού μας. Ο χρόνος σημάδευε την 35η ημέρα του EUROPEAN HERITAGE TOUR, πατέρας και γιός συνεχίζαμε την ταξιδιωτική συμβίωσή μας δίχως προστριβές ή αντιπαλότητεςκαι το κοντέρ της BMWείχε πλέον καταγράψει13.000 χλμ.Διατρέχοντας αυθημερόν την διαδρομή Krakov–NoviSad (690 χλμ.), η BMWR 18 TRANSCONTINENTAL πέρασε τράνζιτ την Σλοβακία και την Ουγγαρία. Όλη η πορεία μας στην Σλοβακία (210 χλμ.) ήταν μια δαντελωτή διαδρομή μέσα στα καταπράσινα δάση των ορέων Τάτρα, ενώ ξεκούραστα κύλησαν τα χιλιόμετρα στους ουγγρικούς αυτοκινητοδρόμους (275 χλμ.)–η Βουδαπέστη δεν επιλέχθηκε για διανυκτέρευση.
ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΑΜΕ
Στη Σερβία καταλύσαμε στη γεμάτη ζωή και χρώματα NoviSad. Η καρδιά της παραδουνάβιας πολιτείας κτυπούσε στην κεντρική πλατεία Slobode, εκεί που σπαταλήσαμε τον περισσότερο χρόνο μας. Για πολλούς, η NoviSad θεωρείται η πιο ελκυστική σέρβικη πόλη. Εμείς πάντως ψηφίσαμε Βελιγράδι.
Στη Βόρεια Μακεδονία, η πρωτεύουσα Σκόπια μάς συστήθηκε με το ανατολίτικο παζάρι της και με τα πομπώδη αγάλματα και τις κιτς αρχιτεκτονικές κατασκευές της κεντρικής πλατείας. Μια αδιάφορη ταξιδιωτική εμπειρία.
Και μετά Ελλάδα, ύστερα από 40 ημέρες ταξιδιού και 14.826 χλμ. στο κοντέρ! Επιστροφή στη βάση μας, με έντονη ακόμα την μυρωδιά της καμένης γης και τις καταρρακτώδεις βροχές να ξεκινούν το καταστροφικό τους έργο. Οργή και θλίψη ταυτόχρονα, για την Ελλάδα που αγαπάμε!
Μόλις ανοίξαμε την πόρτα του σπιτιού, πέσαμε κατευθείαν στην ανοιχτή αγκαλιά της Όλγας, που μας περίμενε εναγωνίως. Ακολούθησαν πολύωρες αφηγήσεις με πολύ γέλιο και πειράγματα εκατέρωθεν. Κάπου εδώ, όλη η ένταση, η κούραση και η προσμονή των προηγούμενων ημερών, βρήκαν λυτρωτικά διέξοδο – το ταξιδιωτικό όνειρο EUROPEAN HERITAGE TOUR είχε πια ολοκληρωθεί.
Πατέρας και γιός, ταξιδευτές στην ίδια σέλα της ζωής, είχαμε καταφέρει να ενώσουμε με την μαύρη BMWR 18 TRANSCONTINENTAL τα τρία γεωγραφικά άκρα της Ευρώπης.